KAM NA VÝLET / Muzea a skanzeny

Popis: V ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka můžete obdivovat přes třicet parních lokomotiv.
V ČD Muzeu v Lužné u Rakovníka můžete obdivovat přes třicet parních lokomotiv.
Autor / zdroj: Wikipedie

V ČD Muzeu uvidíte přes třicet parních lokomotiv. Konají se tu i jízdy nostalgických vlaků

LUŽNÁ U RAKOVNÍKA

Muzeum Českých drah v Lužné u Rakovníka se již od roku 1999 zabývá údržbou a provozem historických kolejových vozidel, která po dlouhých letech ve službě dělají nyní radost železničním nadšencům i všem zájemcům o historii dopravy.

Areál muzea je umístěn u železniční stanice Lužná u Rakovníka, v nádherné přírodě na okraji křivoklátských lesů. Ve zdejších sbírkách jsou k vidění jak parní lokomotivy různých kategorií a z různých období, tak i historické motorové lokomotivy, motorové vozy či ukázky technických zařízení na železnici.

Většině zájemců se patrně v souvislosti s historickou železnicí vybaví parní lokomotivy. Právě ty jsou hlavním lákadlem muzea, neboť jich má ve svém držení více než třicet. Jedná se o exponáty z různých období železničního provozu, od malých lokálkových lokomotiv z přelomu 19. a 20. století až po nejvýkonnější stroje, které zažily vrchol a postupný útlum parní trakce v druhé polovině století dvacátého. Větší část z těchto exponátů je neprovozní, ale přesto jejich elegantní konstrukce i mohutnost stále vzbuzuje údiv.

Nejstarší parní lokomotivy
Mezi nejstarší představitele parních lokomotiv patří jeden z čerstvých přírůstků muzea - lokomotiva 310.076. Byla vyrobena v roce 1899 v rakouské lokomotivce ve Floridsdorfu a na lokálních tratích v českých zemích a později v Československu sloužila až do padesátých let dvacátého století. Od sedmdesátých let stála jako pomník v blízkosti nádraží v Českých Budějovicích. Do muzea v Lužné byla převezena až v roce 2009.

K dalším zajímavým představitelům parní éry se řadí například provozní lokomotiva 434.1100 „čtyřkolák“ ze sbírek Národního technického muzea, která je první lokomotivou vyrobenou v roce 1920 podnikem Škoda Plzeň. Stroje této řady sloužily především na vedlejších tratích a kromě Škodových závodů byly vyráběny i několika dalšími českými podniky. O kvalitě jejich konstrukce svědčí skutečnost, že poslední kusy byly vyřazeny z provozu až v sedmdesátých letech dvacátého století.

Elitní lokomotivy
Zástupcem elitních rychlíkových lokomotiv z meziválečných let je neprovozní stroj 387.043 „mikádo“ ze sbírek Národního technického muzea, který na první pohled zaujme zejména průměrem svých kol, který se blíží dvěma metrům. Lokomotivy této řady se objevovaly na nejprestižnějších dálkových spojích a byly z nich postupně vytlačeny až po příchodu modernějších lokomotiv řad 498.0 a 498.1 „albatros“ na přelomu čtyřicátých a padesátých let.

Příslušníkem vrcholu parní trakce je kupříkladu tendrová lokomotiva 477.043 „papoušek“, která byla Československým státním drahám dodána pro příměstskou a lehkou rychlíkovou dopravu v polovině padesátých let dvacátého století, tedy již v době nástupu elektrické trakce. Lokomotivy této řady se v provozu udržely téměř do konce sedmdesátých let.

V muzeu v Lužné u Rakovníka se pravidelně konají také jízdy nostalgických vlaků, díky nimž můžete minulost drah nejen vidět, ale na vlastní kůži zažít. Vydejte se tedy do Lužné a užijte si příjemný den s nádechem dob dávno i nedávno minulých.

Více informací včetně aktuálních akcí, otevírací doby a cen vstupného najdete na webu cdmuzeum.cz.

Autor / zdroj: -red-

DALŠÍ ČLÁNKY

Filmaři hledají komparz v Třebíči

Pro připravovaný film Slovo režisérky a scénáristky Beaty Parkanové filmaři aktuálně hledají komparz. Třebíč, konkrétně uličku V Mezírce v židovské čt

Za muzikou do klubů už od pátku

Přestože probíhají prázdniny a fanoušci muziky by měli pomýšlet spíše na velké hudební festivaly, opak je letos pravdou a tak jistě vezmou zavděk i mé

Charitativní Bazárek tentokrát k uzdravení pomůže 16leté Kláře

Zatímco jiné děti řeší pubertu a první lásky, dnes 16leté Kláře připravil osud úplně jiný průběh dospívání. Ve 12 letech totiž onemocněla rakovinou kr

DNES SE STALO

HISTORIE5. srpna 1646

byl Ferdinand IV. korunován českým králem.

ZAJÍMAVOSTI5. srpna 1884

položili v New Yorku základní kámen ke stavbě Sochy Svobody.

AUTO-MOTO5. srpna 1888

Bertha Benzová jako první řidička automobilu podnikla 106 km dlouhou cestu z Mannheimu do Pforzheimu.

POZVÁNKA OBRAZEM