KULTURA / Výstavy

Popis: Dojem z druhého sálu umocňuje nápaditá instalace Dušana Seidla.
Dojem z druhého sálu umocňuje nápaditá instalace Dušana Seidla.
Autor / zdroj: Ondřej Kocourek / upm.cz
Datum konání: do 31. 12. 2020

Plejády skla představují část světově proslulé sbírky skla Uměleckoprůmyslového muzea

PRAHA

Plejády skla 1946–2019. Tak se jmenuje expozice představující část světově proslulé sbírky skla Uměleckoprůmyslového muzea v Praze druhé poloviny 20. a začátku 21. století, tzv. autorské sklo. Výběr klíčových děl z různých desetiletí doprovázejí jej vysvětlující chronologické texty včetně výroků slavných představitelů sklářské scény.

Expozice návštěvníkům názorně přibližuje, čím a v jaké době tyto exkluzivní práce iniciovaly vývoj autorského skla ve světě. Všechna díla, jež budou moci návštěvníci obdivovat, vznikla mnohdy před desítkami let, ale nestárnou, jsou stále esteticky současná, nápaditá v koncepci, objevná v použité technologii i provedení.

Architektura expozice navržená architektem Jiřím Novotným se inspiruje hranami křišťálu i atmosférou uliček městské aglomerace. Návštěvník procházející kubistickými formami tohoto pomyslného města sestávajícího z osmi pyramid objevuje postupně a v různých úrovních více než sto dvacet děl a objektů. Expozice druhého sálu naopak obsahuje minimum intervenčních prvků – vestaveb, které by mohly působit jako „překážky“ ve vnímání celkového prostoru sálu či vstupu přirozeného i umělého světla. Díky tomuto věcnému pojetí vyniká to, co je pro sklářská díla nejpodstatnější: prostor a světlo. 

Z historie
Autorské sklo (nazývané také jako studiové, individuální, tvorba solitérů nebo umění ve skle) je produkcí navrhovanou umělci-skláři, která není určená pro masovou ani manufakturně multiplikovanou výrobu. Jde o experimentální projev, který překračuje pomyslnou hranici mezi užitou tvorbou a tzv. volným uměním.

Tato tvorba vznikla u nás po druhé světové válce ve specifickém kontextu bývalého Československa jako východisko z rozporu mezi vysoce vzdělanými sklářskými výtvarníky a nemožností využít jejich schopnosti ve spolupráci s výrobou. Výroba stagnovala, nepodléhala zákonitostem běžného marketingu, a tak se do výroby dostával jen zlomek vynikajících návrhů vysoce kvalifikovaných výtvarníků, kteří nebyli jako designéři dostatečně využiti. Výjimku tvořily jen velké zahraniční státní výstavy, které odstartovalo XI. trienále v Miláně v roce 1957, následované řadou dalších po EXPO 1958 v Bruselu. Jejich vliv se však doma neprojevil. Tradičně vysoce vzdělaní skláři se proto dali na tvorbu jinak zaměřenou, kterou ovšem ihned prorazili v zahraničí. Začali tak autorskou tvorbu řešit často dříve, než tomu bylo jinde ve světě.

Osvícený ředitel Uměleckoprůmyslového musea dr. Emanuel Poche spolu s kurátorem sbírky skla Karlem Hettešem začal tuto tvorbu sbírat v době, kdy začala vznikat. Další generace v tomto velkolepém projektu pokračovaly. Vznikla tak unikátní sbírka čítající kolem 6500 kusů, která dokumentuje především domácí vývoj v oboru, ve kterém Češi patří k zakladatelům a dodnes k nejvýznamnějším světovým představitelům.

Autorské sklo může mít formu objektů, skulptur, plastik, vitrají, instalací, prací do architektury, ať již obytné, nebo výstavní, a může existovat i ve tvaru site-specific instalací. Některé z významných realizací tohoto druhu jsou připomenuty v grafické mozaice v oknech výstavního sálu, které se týkají například výstavy EXPO v japonské Ósace v roce 1970 či ve španělské Seville v roce 1992. Rozměrnější reálné objekty tohoto druhu, které se do sbírky UPM dostaly buď jako exkluzivní práce přímo od autorů, nebo pocházejí z některých velkých výstav českého skla v zahraničí.

Všechny vystavené objekty dokládají nejen kreativitu českých umělců, která ve své době předešla vývoj uměleckého skla ve větě, ale dokládají též mistrovství uměleckých řemeslníků, kteří na vzniku těchto děl spolupracovali. V neposlední řadě potvrzují rovněž vysoký morální a profesionální kodex kurátorů, kteří se o jejich vznik a uchování zasloužili.

Autor / zdroj: -red-

DALŠÍ ČLÁNKY

V Bohumíně se ve čtvrtek otevře bazén, knihovna, sportovní hala i městská tržnice, budou i farmářské trhy

Po téměř dvou měsících vládních koronavirových uzavírek začnou v Bohumíně opět fungovat městská sportoviště. S částečným obnovením provozu počítá i m

Zvířata v táborské zoologické zahradě můžete nově podpořit také na HitHitu

Letošní dvojí nucené uzavření pro veřejnost způsobilo táborské zoologické zahradě vysoké ztráty. Výdaje přitom příliš omezit nejde, krmit a pečovat o

Nová fotografická kniha vás provede Opavou

Místa notoricky známá, ale i nevšední pohledy, které vedou k zamyšlení. To vše nabídne nová publikace, kterou město Opava rozšiřuje svou knižní nabídk

DNES SE STALO

DOPRAVA

4. prosince 1905

byl v Opavě zahájen provoz elektrické tramvaje.

ZAJÍMAVOST

4. prosince 1970

spadl Král smrků v Boubínském pralese. Byl největší ze smrků na západním svahu hory Boubín. Přibližně 440letý smrk ztepilý měl měřený obvod kmene 508 cm při průměrů 162 cm a výšku 57,6 m.

VESMÍR

4. prosince 1996

byla v USA vypuštěna planetární sonda Mars Pathfinder, která dopravila první vozítko na Mars.